vrijdag 20 januari 2017

REVOLVER

REVOLVER

(een periodiek rondom de werkelijkheid)


Het beeld van concept en minimal art als hoofdstroming in de plastische kunst van de jaren zeventig is vooral een dictaat van toonaangevende curatoren, galeriehouders en critici. In de brede onderstroom klonk juist een terugkeer naar de werkelijkheid door. Het is die beweging, die vandaag duidelijker boven water komt.

Het Vlaamse tijdschrift dat op de meest originele manier die onderstroom van realisme verdedigde was Revolver, dat Gerd Segers in 1968 opstartte. Het blad zat met zijn verwijzing naar ‘revolutie’ en ‘omkering’ in de titel nog stevig in de sixties verankerd. Ook het beroemde Beatles-album dat in de zomer van 1966 uitkwam, draaide op de achtergrond mee.

Vanaf 1970 hield Revolver echter op om een gangbaar tijdschrift voor poëzie te zijn en werd een open publicatie waarin kunst een evenwaardige plek zou krijgen.
In 14 van de 33 uitgaven die Revolver tussen 1970 en 1980 aan zijn leden aanbood, vormde niet poëzie, maar de plastische kunst het uitgangspunt. Het zijn vooral die edities die met jaren gezochte collectors items werden.

Revolver had met zijn kunstenaarsedities noch een commerciële noch een avant-gardistische bijbedoeling. Ze pasten als gegoten bij het streefdoel om kunst een plaats te geven in het alledaagse leven. De multiple kon kunst weghalen uit de exclusieve context van musea en galeries en gaf poëzie een speelser verspreidingskanaal dan de klassieke boekvorm.

Frank Heirman 
(uit: de tentoonstellingscatalogus ‘Met Revolver op zak door de seventies’)


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage